Zazwyczaj pierwszym objawem nadmiernego zużycia klocków hamulcowych jest wysoki dźwięk dochodzący z miękkiego metalu – wskaźnika zużycia klocka, który ociera o tarczę hamulcową. Innym objawem może być to, że podczas hamowania auto ściąga w jedną bądź drugą stronę, wpada w wibrację lub pedał hamulca powoli zaczyna się zaniżać i staje się coraz bardziej miękki. Niestety te objawy świadczą o tym, że tak naprawdę wymiana klocków jest już spóźniona i może dojść do uszkodzenia tarczy hamulcowej. Należy zawsze dokonywać wymiany klocków hamulcowych zgodnie z zaleceniami producenta.
Rodzaje klocków hamulcowych
Wyróżniamy cztery podstawowe typy klocków hamulcowych:
Wykonane z półmetali: Zawierają od 30 do 65 metalu, zwykle metalem tym jest wełna stalowa, drut, proszek żelaza, miedzi i grafitu zmieszane razem. Zwykle klocki z półmetali są trwałe i mają dobrą wymianę ciepła, jednak czasami mogą być hałaśliwe i nie działać optymalnie w niskich temperaturach.
Organiczne Azbestowe (NAO): Ten typ klocków jest wykonany z włókien takich jak szkło, guma, węgiel połączonych ze sobą żywicą w wysokiej temperaturze. Tego typu klocki są znacznie cichsze od półmetalicznych, bardziej miękkie stąd też szybciej się zużywają i wydzielają więcej pyłu.
Nisko metaliczne (NAO): Są mieszaniną związków organicznych z małą ilości metali takich jak miedź lub stal (od 10 do 30 procent). Zapewniają lepszą wymianę ciepła i lepsze hamowanie. W związku z tym, że zawierają elementy metaliczne mogą być głośniejsze od zwykłych organicznych.
Klocki Ceramiczne: Składają się z włókien ceramicznych, materiałów wypełniających, środków wiążących i ewentualnie z małej, śladowej ilości metali. Są jaśniejsze i bardziej kosztowne niż inne klocki hamulcowe. Okładziny ceramiczne są czystsze i cichsze, oferują doskonałe parametry hamowania i nie niszczą tarcz.
Jak wybrać odpowiednie klocki hamulcowe?
Większość producentów oferuje bogaty zestaw klocków hamulców nawet do tego samego auta. Konsumenci powinni się kierować zdrowym rozsądkiem, ponieważ nie zawsze droższe będzie oznaczać lepsze dla akurat naszego auta. Standardowe klocki hamulcowe jeśli są certyfikowane powinny w zupełności wystarczyć do normalnej codziennej jazdy. Klocki z wyższych półek lepiej hamują, jednak zazwyczaj są głośniejsze, wydzielają więcej kurzu. Bardziej wydajnymi klockami powinniśmy się zainteresować jeśli mieszkamy w górach, przewozimy dużo osób (nasze auto jest bardzo obciążone) lub po prostu lubimy jazdę wyczynową.
Klocki hamulcowe oraz inne części zamienne dostępne są w naszym nowym sklepie motoryzacyjnym www.e-opel24.pl. Zapraszamy serdecznie
Uważam, że klocki ceramiczne są najlepsze 🙂
Nie da się ukryć, że najlepszą będą klocki ceramiczne
Każdy znajdzie coś dla siebie, jednemu wystarczą najzwyklejsze najtańsze klocki, ktoś inny kupi sobie ceramiczne.
Ja tam kupuje takie na jakie mnie stać 🙂
Klocki hamulcowe to podstawa bezpieczeństwa!!!