Zimowy test opony wielosezonowej Vredestein Quatrac Lite 195/65 R15

Opona wielosezonowa Vredestein Quatrac LiteCzy opony wielosezonowe mogą rzeczywiście zastąpić letnie i zimówki? Sprawdziliśmy na torze testowym, jak dobrej klasy opony całoroczne wypadają w porównaniu z zimówkami.

Opony całoroczne wzbudzają duże zainteresowanie kierow­ców. Dzięki nim można zapo­mnieć o sezonowej wymianie opon, związanymi z tym wydatkami i kło­potami z przechowywaniem kół. Pa­nuje wręcz przekonanie, że opony wielosezonowe, pochodzące z reno­mowanej wytwórni, muszą dobrze ra­dzić sobie w każdych warunkach. Po­stanowiliśmy to zweryfikować. Skon­frontowaliśmy oponę całoroczną seg­mentu premium z dwoma rodzajami zimówek: budżetową i z tak zwanej górnej półki.

Opony wielosezonowe starczą na krócej

Warto sobie uzmysłowić fakt, iż jeden komplet opon całorocznych za­wsze wystarczy na krócej niż opony letnie i zimowe, użytkowane na prze­mian. Ponadto, o ile zużyta w 40% opona zimowa jeszcze jako tako sobie radzi na śniegu, o tyle w przypadku całorocznej może być z tym problem. Jej pośrednie własności letnio-zimo uzyskiwane są bowiem dzięki sztywniejszemu bieżnikowi. Opony całoroczne są niejednokrotnie znacz­nie droższe od opon sezonowych z tej samej półki. Ogólny rachunek ekono­miczny wcale nie musi więc przema­wiać na korzyść opon całorocznych, nawet po uwzględnieniu faktu iż unika się tu sezonowej wymiany. Wyliczenia kosztów użytkowania opon sezonowych i całorocznych przedstawiliśmy poniżej.

Opłacalność zakupu opon całorocznych

W czym opony całoroczne są dobre?

Wielosezonowe opony z zasady lepiej radzą sobie na suchym asfalcie, gdyż mają sztywniejszy bieżnik niż opony zimowe. Skuteczniej hamują i lepiej prowadzą się w zakrętach. Na mokrej nawierzchni ich parametry są na poziomie średnich opon zimowych: całoroczne będą zwykle lepsze niż tanie zimówki i nieco gorsze od najlepszych zimówek. Gorzej będą wypadać w próbach aquaplaningu na głębokiej wodzie, gdzie gęsto  ponacinany bieżnik zimówek sprawdza się rewelacyjnie.

Wyniki testu opon całorocznych na suchym asfalcie
Wyniki testu opony wielosezonowej na mokrym asfalcie

Gdzie wielosezonówki tracą najwięcej?

Opony wielosezonowe nie mają szansy wygrać z zimówkami na śniegu. Tu wypadają gorzej nawet od budżetowych opon zimowych. Dlatego ogumienie całoroczne można polecić do używania w mieście, gdzie śnieg zalega bardzo krótko. Na prawdziwą zimę wymyślono opony zimowe i żadne uniwersalne ich nie zastąpią.

Wyniki testu opon wielosezonowych na śniegu

TEKST: M. KLONOWSKI, ZDJĘCIA: P.

Podsumowanie testu opon całorocznych

Czy warto wybierać opony wlelosezonowe? Naszym zdaniem to rozwiązanie głównie dla kierowców mniejszych aut, użytkowanych w ruchu miejskim. Z punktu widzenia bezpieczeństwa, opony całoroczne nie są tak dobre jak letnie i zimowe, jednak trzeba przyznać, że różnica nie jest na tyle duża, aby można było mówić o jakimkolwiek zagrożeniu. To typowy produkt uniwersalny: ustępujący nieco parametrami oponom sezonowym, jednak bez wątpienia znacznie bardziej wygodny w eksploatacji.

Artykuł pochodzi z tygodnika motor

Zostaw komentarz