Jak działa pompa paliwa w dieslu?

Zdjęcie starej pompySilnik diesla podobnie jak silnik benzynowy jest silnikiem spalinowym. W obydwu typach silników mikstura powietrza oraz paliwa jest zapalana, następnie dochodzi do eksplozji w cylindrach i napędzany jest wał korbowy. Następnie moment obrotowy jest przekazywany z wału na koła. Pomimo tego, że praca silnika benzynowego i spalinowego wydaje się bardzo podobna jest znacząca różnica w sposobie użycia pompy paliwa w silniku diesla i silniku benzynowym.

Natura pompy paliwa w dieslu

Olej napędowy jest „ciężki” w porównaniu do benzyny, nie ma go dużo w fazie lotnej. Diesel paruje znacznie wolniej niż benzyna. Diesel zapewnia bardzo dobrą energię i jest najczęściej produkowanym silnikiem spalinowym. Diesel jest bardziej wydajny od silnika benzynowego, zużywa mniej paliwa. W silniku spalinowym do zapalenia mieszanki paliwowo powietrznej wykorzystuje się iskrę ze świecy zapłonowej, natomiast w silniku diesla dochodzi do samozapłonu ponieważ w cylindrach diesla jest bardzo wysokie ciśnienie.

Wtrysk oleju napędowego do cylindra

Pompa paliwa w silniku diesla jest odpowiedzialna za bezpośrednie wtryśnięcie paliwa do cylindrów. Następnie paliwo jest zapalane w cylindrze przez bardzo gorące powietrze, które powstało w wyniku bardzo dużego ciśnienia.

Pompa paliwa jest najbardziej złożonym elementem silnika

Pompa paliwa jest bardzo trwała ponieważ musi wytrzymać bardzo wysokie temperatury oraz ciśnienie. W środku silnika powietrze jest skompresowane pod bardzo wysokim ciśnieniem, kiedy dochodzi do zapalenia paliwa to ciśnienie jeszcze bardziej się podnosi. Stąd też pompa paliwa w silniku diesla jest bardzo istotnym elementem całego silnika. Jest to główny komponent, który jest odpowiedzialny za cały proces dawkowania paliwa. Położenie pompy paliwa w silniku różni się z zależności od marki samochodu. Przeprowadzono wiele eksperymentów aby znaleźć najbardziej optymalne miejsce dla pompy paliwa w silniku. Wiele silników diesla ma zamontowaną pompę na silniku ponieważ wielu inżynierów twierdzi, że gdy pompa jest na górze to bardziej wydajnie dawkuje paliwo. Jeśli chodzi o silniki benzynowe pompa paliwa jest montowana w różnych miejscach, niekoniecznie na górze silnika.

Cały czas są prowadzone badania dążące do skonstruowania jeszcze bardziej wydajnej pompy paliwa dla silników diesla.

 

  1. Bardzo ciekawy artykuł

  2. Fajne wyjaśnienie, podoba mi się 🙂

Zostaw komentarz


Podpowiedź - możesz użyć tych HTML tagów i atrybutów:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>